لوگو و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

لوگو چیست؟

لوگو در واقع یک نماد، سمبل یا آرم است که به یک شرکت یا سازمان نسبت داده می شود. لوگو می تواند شامل تصویر، نوشتار و یک طرح گرافیکی باشد که در آن نام شرکت، حروف اختصاری یا یک تصویر مرتبط با کسب و کار و بیزینس گنجانده شده باشد. لوگو یک تصویر مشخص از برند ایجاد می کند تا مخاطبین بتوانند یک شرکت را از سایر رقبا به سرعت تشخیص دهند و محصولات و خدمات آن را برای خرید انتخاب کنند.

طراحی لوگو در بازاریابی دیجیتال و برند سازی شرکت ها اهمیت بسیار زیادی دارد لوگوها در اصل نمادهای متشکل از متن و تصاویر هستند که معرف برندها محسوب می‌شوند. مشتریان با دیدن لوگو، برند شما را می‌شناسند و برایش ارزش قائل می شوند.

لوگو در واقع مارک یا آرمی کوچک است که مسئولیت بزرگی را به دوش می‌کشد! پس طراحی یک لوگوی زیبا و کاربردی اهمیت بالایی دارد چون نمای بصری از کسب و کار را ارائه می‌دهد. لوگوها برحسب نوعشان متشکل از یک نماد، مارک و لوگو تایپ همسو با یک تگ لاین هستند. لوگو،   اطلاعات کلیدی کسب و کارتان را در می‌گیرد. باعث شهرت برندتان می‌شود و شما را در میان رقبا، برجسته می‌نماید.

  لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

  طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.

  بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.

  لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.

  در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و…

عناصر اصلی طراحی لوگو

تایپوگرافی: هر لوگو حاوی عناصر تایپوگرافیک است. این هنر که به نویسه نگاری معروف است از یک حرف واحد در سبک مونوگرام monogram تا کلمه اختصاری یا نام کامل کسب و کار متغیر است. طراح با خلاقیت تمام، بهترین نویسه را با توجه به شاخص‌های درون برند ارائه می‌دهد

تجسم: گاهی اوقات این تایپوگرافی یا نویسه نگاری با نمادها یا آیکون‌هایی همراه می‌شود. این نمادها شامل اشکال هندسی و نمادهای انتزاعی هستند. لوگوها در موارد خاصی، عناصر تزیینی مثل خطوط یا نشان‌های بصری مثل ستاره‌های کوچک یا نقطه چین‌ها را در بر می‌گیرند که الزاماً یک تصویر خاص را نمی‌سازند

رنگ: رنگها فراتر از شکل و غالب لوگو، اهمیت دارد. لوگوها به صورت سیاه سفید، تک رنگ یا چند رنگ هستند. لوگوهای چند رنگی، معمولاً مفاهیم خاصی را در بر می‌گیرند

بافت یا زمینه کاربردی لوگو: در طراحی لوگو باید به زمینه کاربردی لوگو هم توجه کرد. یعنی در کجا و چه زمانی به کار می‌رود. معمولاً لوگوها را در فضاهای آنلاین، کارت‌های ویزیت، سر درب فروشگاهها، تبلیغات چاپی و تلویزیونی مشاهده می‌کنیم

پویایی یا ایستایی: آیا عناصر درون لوگو باید ثابت یا متحرک طراحی شوند؟ هر دو حالت را می‌توان در نظر گرفت تا بتوان طبق مصارف و زمینه کاربردی آنرا تغییر داد.

پس تمامی عناصر فوق تا حد زیادی به کاربرد لوگو بستگی دارند. حال با ویژگیهای لوگوی خوب آشنا می‌شویم.

طراحی یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ یادآوری آسان و به یاد ماندنی بودن: لوگویی با طراحی ساده و چند رنگ مناسب می‌تواند همچون تصویری قدرتمند در ذهن مخاطب حک شود. به دنبال جذابیت به یاد ماندنی و فراموش نشدنی بروید.

طراحی هوشمندانه و متفاوت: لوگوهایی که از فضای منفی میان حروف نام برند به خوبی بهره می‌برند، خودشان را از لوگوهای رقیب مجزا می‌کنند.

در نظر گرفتن نام برند: برخی از برندها، نامی دارند که برای معرفی آنها کفایت می‌کند. پس طراحی لوگو را باید حول این نام انجام داد.

مخاطب را به فکر فرو ببرد: گاهی اوقات برخی لوگوها در عین سادگی دارای مفاهیم متضادی هستند برای مثال تصویر نمادین از چتر ساده‌ای که به صورت برعکس قرار گرفته جهت یک شرکت آموزشی طراحی شده و پرورش خلاقیت در این مرکز را یادآوری می‌کند.

بیان هویت و داستان برند: برخی از برندها به رویدادهای خاصی اشاره دارند و لوگویی که با صراحت این رویداد و داستان را به تصویر می‌کشد، کفایت می‌کند. هیچگاه از بیان هدف اصلی کسب و کارتان درون طراحی لوگو، نترسید.

طراحی لوگو و برندسازی

طراحی لوگو مجموعه شناخت مردم در مورد شرکت شماست. در واقع تفکر مشتری در مورد تصویر کلی شرکت شما را در بر می‌گیرد. لوگوها، تبلیغات و خدمات مشتری، مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پس لوگو هم بخشی از برند سازی محسوب می‌شود. لوگو تنها نمادی از برندی بزرگ است.

برای سفارش طراحی لوگو به چه مواردی باید توجه کرد؟

بعد از اینکه با طراح خود ارتباط برقرار کردید باید موارد زیر را با او در میان بگذارید تا با برند شما و نیازهایتان آشنا شود و بهترین طراحی را انجام دهد.

برای طراحی لوگو، چند مفهوم را در اختیار طراح قرار دهید.

هزینه طراحی لوگو

هزینه به عوامل مختلفی از جمله تجربه طراح لوگو و کیفیت کار وابسته است. به طور کلی سفارش طراحی لوگوی خوب در بازارهای جهانی بین 300 تا 1300 دلار هزینه بر ‌می‌دارد. در ایران این هزینه و تعرفه طراحی لوگو می تواند از چند ده هزار تومان (برای لوگوهای بسیار ساده یا کم کار) تا چند ده میلیون تومان (برای شرکت ها و برندهای معتبر) باشد.

 

راه های ارتباطی

برای سفارش لوگو یا اجرای لوگو با شماره زیر تماس بگیرید و یا در اپلیکیشن های پیام رسان واتساپ و تلگرام پیام ارسال کنید.